Nap mint nap hallunk kritikákat a formális oktatás szÃnvonaláról. Ezt a bejegyzést azonban nem az oktatás mindennapos helyzetére, problémáira szeretném kihegyezni. Nem gondolom, hogy egyáltalán nem érdemes részt venni például a felsÅ‘oktatásban, hiszen ha nem is mindenben azt kapjuk tÅ‘le, amit várunk, ettÅ‘l függetlenül sokféle olyan készséget sajátÃthatunk el általa, amit egyéb esetben nem. Ilyenek például a határidÅ‘khöz való ragaszkodás, precizitás, annak a képessége, hogy igényes munkákat adjunk le, együttműködés másokkal, és még sorolhatnám…
Viszont azt gondolom, a formális oktatásban való részvételt érdemes kiegészÃteni az önálló tanulás igényével és képességével. Az életben számtalan, és egyre több olyan eset adódik, amikor képesnek és hajlandónak kell lennünk arra, hogy magunktól sajátÃtsunk el valamit. Az oktatásnak ugyanis minden elÅ‘nye mellett megvan az a hátránya, hogy nem eléggé gyakorlatias. Sokkal inkább épÃt a szóban átadható tudásra, fÅ‘ként az osztályozhatóság érdekében. Ilyen esetben a legfontosabb, hogy ne kényelmesedjünk el. Keressük a lehetÅ‘séget arra, hogy kipróbálhassuk, amit elméletben elsajátÃtottunk, vagy ha erre nincs is lehetÅ‘ség, fontos, hogy mindenrÅ‘l saját véleményünk legyen, amit körültekintÅ‘en, különbözÅ‘ nézÅ‘pontok összevetésével alakÃtottunk ki. Sok esetben éri a formális oktatást az a vád, elveszi tÅ‘lünk az önállóan gondolkodás képességét – de csak akkor, ha hagyjuk.
Napjainkban hatalmas az információtúltengés, és rendkÃvül fontos az, hogy milyen módon szelektálunk ezek között. Ha szeretnénk – akár az eddigiekhez képest merÅ‘ben más – területet elsajátÃtani, magunk is megtehetjük ebben a legfontosabb lépéseket. Legyen szó bármirÅ‘l, biztosan elérhetÅ‘ néhány kézikönyv a témában. FejlÅ‘désünk szempontjából elengedhetetlen, hogy képzésünket a saját kezünkbe tudjuk venni.